مقالات

آشنایی با انواع اتصالات لوله برق

Semnan3star-blog copy

سیم‌ کشی برق، بخش مهمی از هر ساختمان، اعم از مسکونی، تجاری یا صنعتی به حساب می آید. یکی از اجزای ضروری در سیم‌ کشی برق، مجرای الکتریکی می باشد که یک سیستم لوله ‌ای است که از سیم‌ ها و کابل ‌ها در برابر آسیب های مختلف محافظت می ‌کند و مسیری امن را برای جریان الکتریکی و سیم ها فراهم می ‌کند.

سیستم ‌های مجرای برق از انواع مختلفی از اتصالات لوله برق تشکیل شده است که برای اتصال لوله‌ های کانال و ایجاد یک مسیر پیوسته برای سیم ‌ها استفاده می‌ شود. در ادامه این مقاله از سه ستاره سمنان، به بررسی رایج‌ ترین انواع اتصالات لوله برق می ‌پردازیم.

انواع اتصالات لوله برق

اتصالات زانویی

این نوع اتصالات همان ‌طور که از نامشان پیداست شبیه زانو و یا حرف ال انگلیسی (L) هستند. از این نوع اتصالات لوله برقی در شرایطی استفاده می ‌شود که نیاز است تا سیم ‌ها درون یک کابل به صورت تقریباً خم شده و یا ال مانند مسیری را طی کنند.

اتصالات خرطومی

یکی از پر استفاده‌ ترین انواع اتصالات لوله برق، اتصالات خرطومی است. این اتصالات به طور عمده به شکل توکار و در مراحل اولیه برق ‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بنا به نیاز، قطر و طول متفاوتی دارند.

اتصالات پی وی سی (pvc)

اتصالات پی وی سی در واقع شناخته‌ شده‌ ترین اتصالات لوله های برق می باشند. با توجه به خواص فیزیکی که لوله‌ های پی وی سی دارند، می ‌توانند در بستر‌های مختلف مقاومت خوبی از خود نشان دهند و از این رو برای کابل‌ کشی برق از آن‌ ها استفاده می‌شود. این اتصالات در رنگ‌ ها و سایز‌های مختلف در دسترس هستند.

اتصالات یو پی وی سی (upvc)

اتصالات یو پی وی سی برق، شباهت‌ های زیادی به مدل پی وی سی دارند، اما در عین حال در برخی از زمینه ‌ها قوی تر ظاهر می ‌شوند. برای مثال میزان مقاومت اتصالات یو پی وی سی برق در زمینه برخورد با مواد شیمیایی مانند اسید‌ ها به‌ مراتب از مدل پی وی سی بیشتر است؛ بنابراین از این مدل اتصالات لوله برقی می ‌توانید در بسترهایی استفاده کنید که مواد اسیدی وجود دارد.

انواع اتصالات لوله گالوانیزه برق

وجود خاصیت گالوانیزه برای اتصالات نه تنها مقاومت آن را افزایش داده، بلکه از آن در برابر زنگ زدن محافظت می کند. از مهم ترین انواع اتصالات لوله گالوانیزه برق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بوشن : به طور خلاصه بوشن ها اتصالاتی هستند که شکل مخروطی داشته و از آن برای اتصال لوله برق به قوطی کلید اصلی استفاده می شود.
  2. سه راه لوله برق پی وی سی : گاهی از اوقات نیز هستند که قصد داریم یک جریان برق را به دو سمت سوق داده و از آن بهره ببریم. در این جا است که باید از سه راهی استفاده کرد.
  3. رابط لوله برق پی وی سی : یکی از پرفروش ترین و پرکاربرد ترین اتصالات لوله برق فلزی و گالوانیزه بوده که از آن برای اتصال میان دو لوله استفاده می شود.

همچنین، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که قبل از خرید انواع اتصالات لوله فولادی برق، از میزان مقاومت دمایی آن ها اطمینان حاصل نمائید. از لحاظ استانداردی، میزان مقاومت فیزیکی و دمایی اتصالات باید تا حدی با خود لوله ها همسان باشد تا در صورت بروز حوادث مشکلی پیش نیاید.

مطالعه :  آموزش رفع گرفتگی لوله خرطومی برق

اتصالات لوله برق pvc

اتصالات لوله برق پی وی سی، که به عنوان اتصالات پلی وینیل کلراید نیز شناخته می شوند، نوعی اجزای ضروری در کاربردهای مختلف لوله کشی برق ساختمانی به حساب می آیند. این اتصالات نقش مهمی در برقراری ارتباط و یا تغییر مسیر لوله‌های PVC ایفا می‌کنند و امکان جریان برق کارآمد وپایداری را در سراسر مسیر فراهم می‌کنند. مانند اتصالات دیگر، اتصالات پی وی سی نیز شامل یک سری اتصالات اصلی ، مانند بوشن، زانویی، و یا سه راهی بوده، و از آن سو نیز یک سری اتصالات خاص نیز موجود هستند که برای مصارف مختلف به کار برده می شوند. از مزیت های انواع اتصالات لوله های پی وی سی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوام : اتصالات پی وی سی بسیار بادوام و مقاوم در برابر خوردگی هستند و می توانند در برابر دماهای شدید مقاومت کنند و برای استفاده طولانی مدت در کاربردهای مختلف ایده آل هستند.
  • مقاومت شیمیایی : آن ها همچنین مقاومت شیمیایی بسیار خوبی داشته و برای محیط های شیمیایی و اسیدی ایده آل هستند.
  • کاربری ساده : وزن سبک، نصب آسان، و داشتن حداقل نیاز تعمیر و نگهداری، باعث شده است تا بسیاری از افراد فقط این نوع از اتصالات را خریداری کنند.
  • تنوع بالا : اتصالات پی وی سی بسیار متنوع هستند، در طیف گسترده ای از اندازه ها، شکل ها و پیکربندی ها در دسترس هستند، که امکان سفارشی سازی انعطاف پذیر و کارآمد را برای برآورده کردن نیازهای پروژه خاص فراهم می کند.

اتصالات لوله خرطومی برق

یکی دیگر از انواع اتصالات لوله برق، اتصالات خرطومی هستند. همانطور که از نام این نوع اتصالات نیز مشخص است، این اتصالات به مانند خرطوم بوده و به راحتی خم می شوند. اگر احساس می کنید که برای اتصال دو لوله به یکدیگر نمی توانید از اتصلات خشک و مستحکمی مانند اتصالات PVC یا UPVC استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم حتما این نوع از اتصالات را نیز در نظر بگیرید.

مانند اتصالات دیگر، اتصالات خرطومی نیز دارای بوشن، زانویی و دیگر اتصالات متفرقه بوده که باید قبل از خرید از کیفیت و جنس آن ها مطمئن شوید.

اهمیت استفاده از بهترین اتصالات لوله برق چیست

به طور کلی، لوله برق و انواع اتصالات لوله برقی، در جریان کابل ‌کشی برق ساختمان‌ ها کاربرد دارند. این اتصالات در واقع یک سپر ایمنی برای سیم‌ های انتقال برق هستند، بنابراین بسیار مهم است که در بهترین شرایط از سیم ‌ها مراقبت کنند و از این رو در هنگام خرید باید توجه داشته باشید تا بهترین اتصالات لوله برقی برای کار خود را خریداری کنید. خرید بهترین اتصالات لوله‌ های برق می‌تواند به شما کمک کند تا از هزینه ‌ها و دردسر‌های تعمیرات در امان باشید، زیرا با توجه به کیفیتی که دارند برای مدت ‌زمان زیادی به خوبی ایفای نقش خواهند کرد.

جمع بندی

از طریق آشنایی با انواع اتصالات لوله‌های برق، می‌توانید مناسب ‌ترین اتصالات را برای نیاز‌های خاص خود انتخاب کنید. همانطور که مشاهده کردید انتخاب‌های مختلفی نظیر اتصالات زانویی، اتصالات خرطومی، اتصالات پی وی سی و … در اختیار شما قرار دارد و باید بر اساس بررسی‌هایی که انجام می ‌دهید، بهترین مدل را برای کار خود انتخاب کنید. شما می‌توانید با استفاده از راه ‌های ارتباطی موجود در سایت قبل از خرید اتصالات لوله‌های برق اقدام به دریافت مشاوره کنید تا از بهترین نتایج بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *