مقالات

تعداد سیم مجاز در لوله های برق

تعداد سیم مجاز در لوله های برق

تعداد سیم های مجاز در یک لوله برق از مقدار مشخصی پیروی نمی کند. این میزان می تواند با توجه به اندازه لوله یا سیم ها متفاوت باشد. برای بررسی تعداد سیم هایی که می توانیم از یک لوله برق عبور دهیم  باید قطر لوله برق را با قطر سیم های برق مقایسه کنیم. در ادامه این مطلب ازمجموعه سه ستاره سمنان به بررسی تعداد سیم مجاز در لوله برق خواهیم پرداخت.

تعداد سیم در لوله برق

تعداد سیمی که می تواند در لوله برق باشد چقدر است؟ معمولا این سوال را وقتی میپرسیم که بخواهیم برق کشی یک ساختمان را انجام دهیم. در این شرایط باید سیم ها و لوله های مورد نیاز ساختمان را خریداری کرده و در نهایت با استفاده از لوله، سیم ها را به بخش های مختلف ساختمان انتقال دهیم. اما قبل از همه این کار ها باید مناسب ترین تعداد سیم مجاز در لوله برقی را بدانید.

تعداد سیم مجاز در انواع لوله برق

انواع مختفی از لوله های برق تولید میشود؛ اما پر کاربرد ترین لوله های برق، لوله های خرطومی و یو پی وی سی هستند. لوله یو پی وی سی برق در اندازه های ۱۱ تا ۲۱ و لوله های خرطومی در سه اندازه: ۱۳، ۱۶، ۲۱ تولید میشوند. باید به این موضوع توجه داشته باشید که با افزایش ضخامت دیواره لوله برق، تعداد سیم هایی که درون آن جا میگیرد کم تر میشود.

مطالعه :  نردبان کابل چیست و چه کاربردی دارد

مناسب ترین تعداد سیم مجاز در لوله برقی

باید بدانید که تعداد سیم های درون لوله برقی تنها به ظرفیت و فضای فیزیکی آن وابسته نیست. برای مشخص کردن این تعداد باید به مسایل ایمنی نیز توجه داشته باشیم. در صورت جا دادن سیم ها در یک لوله برق با تعدادی بیش از حد استاندارد، سیم ها بیش از حد داغ شده و این تجمع گرما می تواند به مرور زمان خطرات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. بنابراین حتما باید استاندارد های مربوط به تعداد سیم و قطر لوله برق را رعایت کنیم.

استاندارد سیم کشی درون لوله های برق

مطابق با استانارد های بین المللی در حالت عادی باید قطر سیم های داخل لوله با قطر لوله نسبت ۱ به ۳ داشته باشد. این ظرفیت لوله های برق در حالت استاندارد است. یکی دیگر از نکات مهم در مورد استاندارد های سیم کشی این است که لوله های برقی در هنگام نصب حتما خالی باشند.

برای بررسی قطر سیم های برق از واحدی با نام سیم سنج آمریکایی یا به اختصار AWG استفاده میشود. البته باید توجه داشته باشید که هر چه قدر مقدار این واحد کم تر باشد بدین معنا است که قطر سیم بیشتر است.

جمع بندی

لوله کشی برق ساختمان یکی از مراحل اصلی برق کشی است. پیش از انجام این مرحله بهتر است قطر سیم ها و لوله های مورد نیاز خود را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید سیم کشی ساختمان را با ایمنی کامل انجام دهید. سیم کشی ساختمان علاوه بر استاندارد های کلی کاملا به نوع و اندازه لوله و سیم ها وابسته است. فراموش نکنید که استفاده بیش از حد مجاز از سیم ها در لوله برق می تواند خطرناک باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *