مقالات

نکات لوله کشی برق ساختمان

نکات لوله کشی برق ساختمان

همانطور که همه ما می دانیم، یکی از اصلی ترین و مهم ترین اجزای هر ساختمانی، سیستم برق کشی آن است. بدون داشتن یک سیم کشی مناسب و استاندارد، به مرور زمان، در این سیستم ایرادات بسیاری ایجاد شده و نمی توان از آن بیشترین بهره را برد. برای حفاظت درست از این سیم کشی ها، داشتن یک لوله کشی برق مناسب برای هر ساختمان یا زیرساخت بسیار مهم است.
به طور کلی، لوله برق به‌ عنوان یک سیستم مجرا عمل می کند تا سیم ها و کابل‌ های مورد استفاده در سیستم الکتریکی به‌ طور ایمن حفظ شوند و به آن ها آسیبی نرسد. بنابراین، این لوله ها نقش مهمی در حصول اطمینان از توزیع کارآمد و موثر برق در سراسر ساختمان را دارند و می توان گفت که به بخشی ضروری از تاسیسات الکتریکی هر سازه ای تبدیل شده اند. اگر قصد نصب و اجرای یک سیستم الکتریکی(چه برای مقاصد مسکونی یا تجاری) را دارید، باید در ابتدا درک خوبی از اصول لوله گذاری در برقکشی ساختمان داشته باشید.
اگر شما نیز علاقه دارید تا در مورد نکات و اصول لوله گذاری برق ساختمان اطلاعات بیشتری کسب کنید، در این مقاله از مجموعه سه ستاره سمنان با ما همراه باشید تا به بررسی دقیق و حرفه ای یک سری اصول و نکته در مورد لوله کشی برق ساختمان بپردازیم.

نحوه لوله کشی برق ساختمان و نکات آن

با اینکه راهنمای لوله کشی برق ساختمان ها با یکدیگر مقداری تفاوت دارند، اما در این بخش سعی می کنیم تا به بررسی مهم ترین مراحل و نکات مربوط به آن ها بپردازیم:

برنامه ریزی و نقشه کشی :

قبل از شروع فرانید، ابتدا باید یک برنامه ریزی دقیق از نحوه و روش سیم کشی های خود داشته باشید. این برنامه باید شامل تعیین تعداد پریزها، کلیدها و وسایل مورد نیاز در هر اتاق و محاسبه کل بار الکتریکی مورد نیاز برای کل ساختمان باشد.

پنل اصلی سرویس را نصب کنید :

مرحله بعدی نصب پنل سرویس اصلی ساختمان است. این پنل در جایی است که برق وارد ساختمان می شود و در سراسر ساختمان آن توزیع می شود. پنل باید در مکانی خشک و قابل دسترس نصب شود و طبق قوانین و مقررات محلی سیم کشی شود.

مطالعه :  نحوه رد کردن سیم از لوله خرطومی

اجرای فرایند لوله کشی برق ساختمان :

لوله کشی مناسب و استاندارد برق ساختمان دارای نکات و تکنیک های بسیار دقیق است. از مهم ترین نکات لوله کشی برق ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– از لوله هایی با اندازه مناسب استفاده کنید : انتخاب لوله هایی با اندازه مناسب برای سیم کشی الکتریکی که از آن عبور می کند بسیار مهم است. از یک سو، کوچک بودن لوله می تواند باعث پاره شدن سیم شده و از آن سو نیز، بزرگ بودن آن نیز می تواند فضای زیادی را اشغال کند.

– استفاده از اتصالات و خم ‌های مناسب : هنگام اجرای لوله ها، اگر از اتصالات و خم های مناسب استفاده نکنید، احتمال آسیب به سیم ها بسیار زیاد شده و در ایجاد یک جریان برق مناسب و استاندارد، اخلال ایجاد می شود.

– ایمن سازی فراموش نشود : هنگامی که لوله ها نصب شدند، مهم است که آنها را به درستی ایمن کنید تا از حرکت یا آسیب ناشی از لرزش یا سایر عوامل خارجی جلوگیری شود. این امر را می توان با استفاده از تسمه ها یا گیره های خاصی انجام داد.

– لیبل زدن لوله ها : پس از نصب لوله ها، پیشنهاد می شود که هر یک از لوله ها را برچسب‌گذاری و مستند کنید تا نگهداری یا ارتقاء آنان در آینده ساده تر شود. طبق عرف، پیشنهاد می کنیم این برچسب ها را در بخش های انتهایی لوله نصب کنید.

عبور سیم از لوله ها :

بعد از اتمام فرایند اصلی لوله کشی برق ساختمان، نوبت به سیم کشی می رسد. اگر در هنگام سیم کشی احساس کردید که در بخشی لوله کشی شما نامناسب است، بلافاصله لوله را تعویض کنید و از اتصالات مربوط و مناسب استفاده کنید.

سیستم را تست کنید :

گاهی از اوقات هستند که مشکل لوله کشی برق ساختمان تنها زمانی رخ می دهند که سیستم را تست کنید. اگر در سیستم خود قطعی و کاهش آمپر احساس کردید، علاوه بر بررسی خود سیم ها، حتما لوله ها را نیز بررسی کنید.

جمع بندی

در این مقاله از وب سایت سه ستاره سمنان سعی کردیم تا با بررسی همه چیز در مورد لوله کشی برق ساختمان، نحوه، و نکات آن، شما را در داشتن یک لوله کشی استاندارد راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *