مقالات

داکت برق چیست

داکت برق چیست

داکت چیست؟ داکت نوعی محفظه پلاستیکی یا فلزی است و برای مسیر دهی، منظم کردن و محافظت از سیم و کابل ها مورد استفاده قرار میگیرد. داکت روی دیوار،سقف و کفِ ساختمان نصب می شود و سیم ها و کابل ها را از خودش عبور می دهد. همچنین از داکت برای عبور کابل های شبکه و فیبر نوری نیز استفاده می شود.

قبل تر، سیم کشی های ساختمان و کابل کشی های شبکه، باعث ایجاد منظره ای نامنظم و بهم ریخته میشد و همین امر مدیریت و رسیدگی به سیم و کابل ها را دشوار می کرد. داکت برق از جمله ابزار هایی می باشد که برای محافظت از کابل و سیم برق و همچنین نظم بخشیدن به آنها استفاده میشود.

مشخصات داکت برق

داکت برق در انواع و رنگ های متفاوت در بازار عرضه می شود. داکت های برق و سیم در رنگ های سفید، استخوانی، خاکستری، آبی، مشکی، قهوه ای و طرح چوب تولید و عرضه می شوند.

همچنین این داکت ها در سایزهای مختلفی تولید و عرضه می شوند و باید بر حسب نیاز خود، سایز داکت را انتخاب کنید.

این محصول از لحاظ طول، در شاخه های ۲ متری به بازار عرضه می شود. از لحاظ عرض، در اندازه های ۱، ۱.۵، ۲، ۲.۵، ۳، ۳.۵، ۴، ۵، ۶، ۹ تولید می شوند.

ضخامت داکت برق به نوع استفاده شما بستگی دارد و بیشتر شرکت ها این اندازه را یکسان تولید می کنند.

ارتفاع داکت برق به حجم و وزن کابل و سیم های درون آن بستگی دارد. از این لحاظ این داکت ها در ارتفاع های ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۵ و ۶۰ میلی متر در بازار عرضه و به فروش می رسند.

انواع داکت برق

بر اساس نوع کاربری و استفاده، داکت های برق انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی انواع داکت برق کشی خواهیم پرداخت:

داکت ساده

این مدل داکت برق تنوع بالایی دارد و شما در خرید داکت ساده، قدرت انتخاب بیشتری دارید. داکت ساده معمولا از جنس پی وی سی است که در برابر الکتریسته و آتش مقاومت قابل قبولی دارد.

مطالعه :  آشنایی با انواع اتصالات لوله برق

داکت شیار دار

این داکت برق، در کناره هایش شیارهایی دارد که امکان خارج کردن سیم و کابل را از محل مورد نظر، فراهم می کند. داکت شیار دار معمولا برای انتقال کابل و سیم برق مورد استفاده قرار میگیرد و نصب آن با پیچ و مهره انجام می شود.

داکت زمینی

این داکت کاربردی تر از سایر داکت ها است. داکت زمینی برای نصب روی زمین طراحی شده و قابلیت قسمت بندی کردن سیم و کابل ها را دارد.

داکت پارتیشن دار

این داکت گزینه ای مناسب برای اماکنی است که تعداد سیم و کابل ها در آنجا بالا است. شما می توانید با داکت برقِ پارتیشن دار، کابل ها و سیم ها را جدا کرده و به آنها نظم ببخشید. درون این داکت برق، پارتیشن هایی وجود دارد که می توان انواع کابل و سیم را از هم جدا کرد که این امر برای مدیریت کابل و سیم ها بسیار عالی است.

داکت قرنیزی

این داکت ، وزن سبکی دارد و از جنس آلومینیوم یا پلاستیک است. در داکت برق قرنیزی، ضامن هایی وجود دارد که با حرکت باز و بسته می شوند و باعث منظم کردن سیم کشی در خانه و محیط کار شما می شود.

کاربرد داکت برق

استفاده از داکت برق کاربردهای زیادی دارد که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت:

  • به کابل و سیم ها نظم می دهد
  • از سیم، کابل و شبکه محافظت می کند
  • مدیریت سیم و کابل ها را آسان تر می کند
  • زیبایی خانه و محیط کار را بالا می برد
  • از خطرات برق گرفتگی و آتش سوزی جلوگیری می کند

تفاوت داکت برق و شبکه چیست؟

همانطور که گفتیم، از داکت برق برای نظم بخشیدن، زیبایی، مدیریت و محافظت از سیم و کابل ها استفاده می شود. داکت شبکه مانند داکت برق، یکی از محافظ های پرطرفدار برای سیم و کابل ها می باشد و می توان به جای داکت برق و ترانک از آن استفاده کرد.

جمع بندی

از داکت برای نظم بخشیدن، زیبایی، مدیریت و محافظت از سیم و کابل ها استفاده می شود. داکت ها قابل توسعه هستند. اگر سوال یه ابهامی در مورد داکت برق دارید، مجموعه سه ستاره سمنان اینجاست! شما می توانید سوالات و ابهامات خود را در این ضمینه با کارشناسان ما، در زیر همین صفحه مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *