مقالات

نردبان کابل چیست و چه کاربردی دارد

نردبان کابل چیست و چه کاربردی دارد

برق کشی و کابل کشی یکی از مراحل مهم و حساس آماده سازی ساختمان ها به حساب می آید. عدم انجام صحیح این مرحله می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. برق گرفتی ساکنین، آتش سوزی و از بین رفتن تجهیزات از جمله خطراتی است که در صورت انجام نشدن اصولی و استاندارد برق کشی، افراد را تهدید می کنند.

برای انجام اصولی برق کشی نیاز به رعایت نکات متعددی است. یکی از مهم ترین نکات، نصب بستری برای نگهداری از کابل ها و سیم های برق است. استفاده از یک بستر امن مانند نردبان کابل مزایای متعددی دارد. در دسترس بودن کابل ها، آسانی تعویض و تعمیر آن ها، خنک شدن کابل های برق و نظم بخشیدن به شبکه برق کشی از جمله مهم ترین مزایای استفاده از نردبان کابلی است. برای آشنایی بیشتر با انواع و عملکرد نردبان کابل برق، با این مقاله از وب سایت سه ستاره سمنان همراه شوید.

نردبان کابل چیست

نردبان کابل یا لدر کابل (cable ladder) یک ساختار فلزی است که همان طور که از نامش مشخص است شبیه به نردبان است. لدرهای کابل از دو ستون با پله های فلزی ساخته شده اند و از آن ها برای نگهداری کابل ها و سیم های برق استفاده می شود.

کاربرد نردبان کابل

لدر کابل ها، کاربرد های متنوعی دارند. در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  1. حفاظت و افزایش طول عمر کابل ها : با قرار گیری کابل های برق در درون نردبان، از کابل ها در برابر خطراتی همچون ضربه، فشار و گره خوردن محافظت می شود. همین موضوع طول عمر کابل های برق را افزایش می دهد.
  2. دسترسی آسان : از آن جا که کابل بر روی نردبان نصب می شود برای تعمیر و تعویض کابل ها نیاز به هیچ گونه تخریب دیوار و سقف نیست و به سادگی کابل ها در دسترس هستند. همچنین کابل ها به سادگی می توانند در هر نقطه ای که مد نظر شما است از نردبان خارج یا به آن وارد شوند.
  3. جلوگیری از داغ شدن سیم ها : با توجه به ساختار کابل ها جریان یافتن هوا در درون آن ها به سادگی انجام می پذیرد و از داغ شدن بیش از حد سیم ها و کابل های برق جلوگیری می شود.

موارد استفاده از نردبان کابل

از نردبان کابل فلزی برای حفاظت و نگهداری از کابل ها در پروژه های سنگین و بزرگ ساختمانی، صنعتی و تجاری استفاده می شود. در این نوع پروژه ها حجم زیادی از سیم و کابل های برق به کار می رود و بهترین بستری که برای نصب آن ها می توان استفاده کرد، لدر کابل است.

جریان یافتن هوای آزاد در درون کابل ها و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن ها، تنوع بالا و امکان انتخاب طول و عرض نردبان ها از جمله قابلیت هایی است که برای انجام برق کشی ساختمان های بزرگ و مراکز صنعتی اهمیت زیادی دارد.

مطالعه :  کاربرد و ضرورت استفاده از تابلو برق چیست

همچنین برای حفاظت از سیم ها در برابر نور خورشید و بارندگی می توان برای نردبان ها از درپوش استفاده کرد.

انواع نردبان کابل

نردبان های کابل در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. در ادامه به تمامی انواع نردبان های کابل اشاره خواهیم کرد.

  1. نردبان کابل گالوانیزه سرد : این نوع از لدرهای کابل از جنس فلز هستند و روکش نازکی بر روی آن ها قرار می گیرد. به علت ضخامت کم روکش، لدرهای کابل گالوانیزه سرد در برابر خراشیدگی مقاومت کمی دارند. از این نوع نردبان های کابل اغلب در محیط هایی همچون داخل سوله ها و شهرهایی با هوای خشک و رطوبت پایین استفاده می شود.
  2. نردبان کابل گالوانیزه گرم : این مدل از نردبان های کابل به نسبت نوع سرد مقاومت بسیار بیشتری در برابر خراش، ساییدگی و رطوبت هوا دارند. به همین دلیل می توان از آن ها در شهرهای مرطوب و شرجی و همچنین موتورخانه ها استفاده کرد.
  3. لدر کابل گوانیزه رنگی : بدنه لدرکابل گالوانیزه رنگی از جنس فلز است اما روکش گالوانیزه ندارند به جای ان از رنگ های مخصوصی استفاده می شود که آن ها را در برابر نم و رطوبت مقاوم می سازد. از نظر مقاومت در برابر رطوبت عملکرد بهتری دارند اما از نظر مقاومت در برابر ضربه و فشار عملکرد آن ها از دو نوع قبلی ضعیف تر است.

ابعاد نردبان کابل

استاندارد نردبان کابل مشخص کننده ابعاد نردبان ها است. به طور معمول نردبان های کابل در عرض های ۵، ۱۰، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۶۰ سانتی متری و ارتفاع ۶، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴ و ۱۵ سانتی متر در شاخه هایی به طول دو و سه متری تولید می شوند. فاصله بین پله ها نیز معمولا ۳۰، ۳۵، ۴۰ یا ۵۰ سانتی متر است. انتخاب فاصله بین پله ها به نوع پروژه شما بستگی دارد.

وزن نردبان کابل با توجه به نوع و ضخامت ورق های فلزی و فاصله پله ها متفاوت است. به طور مثال وزن هر متر نردبان کابل ساخته شده از ورق یک میلی متری با مشخصات عرض نردبان ۱۰ سانتی متر و ارتفاع ۶ سانتی متری، حدود ۱.۵ کیلوگرم است.

 متعلقات نردبان کابل

برای برق کشی یک پروژه علاوه بر خود نردبان های کابل به اتصالات نردبان کابل نیز احتیاج است. از جمله مهم ترین اتصالات مورد نیاز می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • زانویی لدر کابل
  • سه راهی و چهار راهی نردبان های کابل
  • تبدیل نردبان های کابل

جمع بندی

نردبان کابل فلزی برای انجام برق کشی پروژه های بزرگ ساختمانی و صنعتی بهترین گزینه ممکن است. قیمت مناسب، سایز بندی متنوع، جریان یافتن هوای آزاد در بین کابل ها، امکان نصب درپوش و … از جمله مزایای استفاده از نردبان های کابل است.

برای خرید و نصب لدرهای کابل در پروژه های ساختمانی خود حتما با توجه به نیاز و شرایط محیطی ساختمان اقدام کنید و بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *