مقالات

آشنایی با انواع سیم و کابل برق

آشنایی با انواع سیم و کابل برق

بدیهی ترین تجهیزات مورد نیاز برق کشی ساختمان ها و به طور کلی هر نوع سیستم الکتریکی، انواع سیم برق و کابل برق است. در این مقاله از وب سایت سه ستاره سمنان قصد داریم اطلاعات مفیدی در این زمینه به شما ارائه دهیم.

انواع سیم برق

جهت انتقال جریان الکتریکی از منبع تغذیه به محل مصرف نیاز به استفاده از سیم یا بافه است. سیم ها به واسطه ساخته شدن از فلزات رسانایی همچون مس و آلومینیوم قادر به چنین کاری هستند. سیم های برق از نظر روکش محافظ، قطر سطح مقطع، جنس هادی و میزان انعطاف پذیری که دارند با یک دیگر متفاوت اند.در برق کشی ساختمان از سیم های برق مفتولی، سیم برق افشان، سیم برق لاکی و نایلونی استفاده می شود. هر کدام از این سیم ها کاربرد و ویژگی های خاص خود را دارند. برخی انعطاف پذیری بالایی دارند (مانند سیم افشان) و برخی نیز خشک هستند (سیم مفتولی). به طور کلی هر چه سطح مقطع یک سیم بیشتر باشد، توانایی انتقال جریان الکتریکی بیشتری دارد. انواع سیم برق ساختمان عبارت اند از:

سیم برق مفتولی

سیم برق مفتولی از یک رشته سیم تشکیل شده است و به آن کابل مفتولی نیز گفته می شود. سیم برق مفتولی فرم پذیری بالایی دارد و جنس آن خشک است. این نوع سیم به نسبت سیم های افشان از مقاومت و انعطاف پذیری کمتری برخوردار است.

سیم افشان

می توان گفت بهترین سیم برق ساختمان، سیم برق افشان است. این سیم خود از تعداد زیادی سیم نازک مسی که به هم پیچیده شده اند تشکیل شده است. سیم های افشان انعطاف پذیری بالایی دارند و برای مصارف ساختمانی انتخاب بهتری به شمار می آیند.

سیم نیمه افشان، سیم لاکی و سیم نایلون

 از جمله دیگر انواع سیم ها هستند که کاربرد کمتری در برق کشی ساختمان دارند.

انواع کابل برق

پیش از آن که به بیان انواع کابل های برق بپردازیم بهتر است تفاوت سیم و کابل برق را بیان کنیم. بسیاری از افراد تصور می کنند سیم یک رشته است و کابل چند رشته است. این تصور اشتباه است. درست است که  معمولا هر کابل از چند سیم تشکیل شده است اما لزوما هر تک رشته ای سیم نیست. کابل های فشار قوی، کابل های هوایی و حتی برخی از کابل های فشار ضعیف همگی کابل های برقی هستند که تک رشته اند و سیم برق نیستند.

مطالعه :  آشنایی با انواع اتصالات لوله برق

به طور کلی اگر نیاز داشته باشیم بر روی سیم، لایه هایی همچون شیلد، آرمور و … اضافه کنیم یا اگر نیاز داشته باشیم چند سیم بر روی هم قرار گیرند و در یک ساختار واحد ظاهر شوند و پوششی بر روی آن ها قرار گیرد، به آن ها کابل برق گفته می شود. بنابراین کابل برق که به آن شاه سیم نیز گفته می شود می تواند از یک یا چند سیم تشکیل شده باشد.

کابل های برق بر اساس فاکتورهای مختلف، تقسیم بندی های متفاوتی دارند. کاربردی ترین دسته بندی کابل های برق، تقسیم بندی آن ها بر اساس ولتاژ است.

کابل برق فشار قوی
کابل برق فشار متوسط
کابل برق فشار ضعیف

جدول انواع کابل برق

کابل برق فشار قوی

این نوع از کابل های برق اصلا در مصارف ساختمانی کاربردی ندارند چرا که از آن ها جهت انتقال انرژی الکتریکی در سیستم های قدرتمندی همچون نیروگاه ها استفاده می شود که به ولتاژ بالایی نیاز دارند. نزدیک شدن به این کابل ها خطرناک است و می تواند شوک الکتریکی به شما وارد کند.

کابل برق فشار متوسط

از این کابل های برق در تجهیزاتی همچون توزیع نیرو در کارخانه ها، پست های برق سیار و تامین نیروی برق سیستم های حمل و نقل استفاده می شود. به طور کلی کابل های ولتاژ پایین مطابق با استانداردها، محدوده ۱۰۰۰ ولت تا ۳۶ کیلوولت را تشکیل می دهند. انواع سایز کابل برق فشار متوسط نیز مطابق با استانداردها تولید می شود. این کابل ها نیز در مصارف ساختمانی کاربردی ندارند.

کابل برق فشار ضعیف

کابل های برق فشار ضعیف که توانایی حمل ولتاژ تا ۱۰۰۰ ولت را دارند مناسب مصارف ساختمانی هستند. از این کابل ها در تاسیسات برق و زیر ساخت های ارتباطی مانند کابل های تلفن و اینترنت استفاده می شود. نوع و سایز کابل برق فشار ضعیف مطابق با کاربرد آن ها متفاوت است. کابل برق زره پوش، کابل های لاستیکی، کابل های بدون هالوژن، کابل های مقاوم در برابر حریق، کابل کنترل و کابل ابزار دقیق از جمله کاربردی ترین کابل های برق فشار ضعیف هستند.

جمع بندی

انتخاب سیم برق مناسب و با کیفیت در برق کشی ساختمان و کارگاه های صنعتی اهمیت بسیاری دارد. چرا که یک انتخاب اشتباه، سبب وارد شدن خسارات جبران ناپذیری خواهد شد. ما نیز در این مقاله از وب سایت سه ستاره سمنان، سعی کردیم به صورت مختصر و مفید اطلاعات ارزشمندی از انواع سیم و کابل برق در اختیار شما قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *