مقالات

جعبه تقسیم برق چیست + طریقه نصب

جعبه تقسیم برق چیست

جعبه تقسیم یک محفظه الکتریکی است که یک یا چند اتصال سیم کشی را در خود جای داده است. جعبه تقسیم را که معمولاً حاوی نقاط آسیب‌پذیری مانند نقاط اتصال سیم است، از سیم ها در برابر شرایط محیطی و تماس های تصادفی محافظت می‌کند. جعبه تقسیم برق به انگلیسی Junction Box نامیده می شود و همانطور که در مقاله از سه ستاره سمنان خواهید خواند، در حالت استاندارد هر نقطه ای که در آن دو سیم به هم می پیوندند باید توسط یک جعبه تقسیم محافظت شود.

این باعث می شود که جعبه تقسیم ها به همان اندازه که در بافت های مسکونی اهمیت دارند، در کاربردهای تجاری نیز اهمیت داشته باشند. با این حال، جعبه تقسیم های تجاری اغلب نیاز به داشتن طیف وسیع تری از مشخصات نسبت به جعبه تقسیم های مسکونی دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این جعبه ها آشنا شوید.

انواع جعبه تقسیم برق

به طور کلی می توانیم جعبه های تقسیم را به دو دسته فلزی و پلاستیکی تفکیک کنیم. محفظه های جعبه تقسیم می توانند از فلز (معمولاً آلومینیوم یا فولاد ضد زنگ) یا پلاستیک (معمولاً پلی کربنات یا ABS) ساخته شوند. انتخاب بین جعبه های اتصال پلاستیکی و فلزی یکی از اولین نکات مهم تصمیم گیری هنگام تعیین نوع محفظه برای یک کاربرد خاص است.

انتخاب هر یک از این دو نوع بستگی به جنس کابل و مجرای مورد استفاده شما دارد. کابل و مجرای فلزی با روکش فلزی معمولاً به جعبه تقسیم فولاد ضد زنگ برای اتصال زمین نیاز دارند. در نقطه مقابل جعبه های اتصال پلاستیکی انتخاب های استاندارد برای کابل های غیر فلزی هستند.

طریقه نصب جعبه تقسیم برق

برای به دست آوردن سطح مناسب حفاظت در هنگام انتخاب یک محفظه، کسب و کارها باید به الزامات خاص موارد استفاده خود توجه کنند. در بخش‌ بعدی این مقاله، برخی از عواملی که باید در مورد نحوه بستن جعبه تقسیم برق بدانید را بررسی می‌کنیم. نحوه نصب جعبه تقسیم برق به شرح زیر است:

  • برچسب‌گذاری سیم‌ها: قبل از هر چیز باید سیم‌های الکتریکی را برچسب‌گذاری کرده و مشخص کنید کدام سیم به کدام پایه یا ترمینال متصل شود.
  • قطع برق یا باطری: برای جلوگیری از خروج برق ناگهانی باید باطری برق را قطع نموده و بطور کامل برق را از دسترس خارج نمایید.
  • باز کردن جعبه تقاطع: پس از قطع و باز کردن باطری، جعبه تقاطع را با دقت باز کنید و سیم‌های الکتریکی را در داخل جعبه به دست آورید.
  • متصل کردن سیم‌ها: سیم‌ها را بر حسب تیپ و رنگ گروه بندی نمایید و دقت داشته باشید که باتوجه به مدارهای الکتریکی درست وارد شوند.
  • بسته نمودن جعبه: پس از متصل کردن سیم‌ها جعبه را بسته و مطمئن شوید که همه چیز درست متصل شده است.
  • انجام تست: قبل از اتصال دوباره باطری یا برق مجددا جعبه تقسیم را بررسی کنید و از همه چیز مطمئن شوید. سپس باطری را مجدد وصل کرده و برق را تزریق کنید. اگر همه چیز به درستی انجام شده باشد، برق آمده و می‌توانید از مدار الکتریکی خود استفاده کنید.
مطالعه :  لوله پی وی سی برق چیست و چه کاربرد هایی دارد

ابعاد جعبه تقسیم برق

اندازه جعبه تقسیم نیز عامل مهمی در انتخاب شما است. جعبه تقسیم های تجاری معمولاً بزرگ‌تر از جعبه تقسیم های مسکونی هستند، زیرا اغلب حاوی اتصالات بیشتری هستند.

بطور کلی، باید هم حجم جعبه (کل فضای محصور شده توسط جعبه) و هم حجم داخلی جعبه (اندازه کل اجزای داخل جعبه) را در نظر بگیرید. از جداول اندازه‌گیری جعبه تقسیم NEC برای یافتن محفظه با اندازه مناسب بسته به تعداد سیم مورد نیاز خود استفاده کنید. فاصله سیم ها نیز ممکن است عاملی باشد که باید در نظر گرفته شود، زیرا قرار دادن سیم ها در نزدیکی یکدیگر می تواند در سیستم شما تداخل ایجاد کند.

جمع بندی

جعبه تقسیم یکی از پرکاربرد ترین ابزار های الکتریکی است که برای مدیریت جریان برق مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله گفتیم که جعبه تقسیم چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ همچنین انواع و ابعاد مختلف جعبه تقسیم را مورد بررسی قرار داده و به نحوه اتصال جعبه تقسیم برق پرداختیم. امیدواریم کاملا با این جعبه و نحوه استفاده از آن آشنا شده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *